Reacties op dit artikel
  • eric kokke Do 11 mrt 2010, 12:27

ik denk dat je wel gelijk hebt. ik zie uit opleidingsoogpunt vaak dat het hele project al in gang is gezet en dat men daarna denkt; oh ja, we moeten ook iets met opleiden.
    op dat moment is het wel duidelijk dat de juiste competenties nog niet aanwezig zijn, maar dat de techniek er al is. geen ideale situatie.

• Sylvia Bakker Do 11 mrt 2010, 21:35

Dat is de waarheid. Vanuit een geordende juiste toestand verder gaan.
    Nog steeds denken we bij de aanschaf van een geweldig tennisracket dat we kunnen tennissen!
    Oefening baart kunst. Doen, doen, aanpakken.
    Dynamiek voegen wij doe, moet worden overgedragen middels kennis en kunde.

• Frans Traas Zo 14 mrt 2010, 13:25

Ik lees eigenlijk niets nieuws. Nog altijd worden er projecten opgestart, vaak geïnitieerd vanuit het management met de gedachte Ö ja, we moeten ook iets met automatisering,,," Dit in combinatie met de situatie dat ergens een nieuwe man of vrouw op een positie aangesteld wordt die vervolgens even heel snel wil scoren..
    Je advies:" Zorg dat je basis (kennis, vaardigheden, attitude en werkwijze) in orde is, voordat je met een digitaliseringstraject begint!"dekt de lading maar voor 50 procent.
    In mijn beleving ben je juist het belangrijkste vergeten...:
    Zorg voor draagkracht binnende organisatie, betrek je medewerkers bij het project. Zij worden namelijk het mjeest en als eerste geconfronteerd met de nieuwe situatie. En uiteraard: Betrek je medewerkers erbij. Niet weer de zoveelste dure externe consultant inhuren.. Want let wel: het doel van de externe consultant is niet "helpen van de klant" Zijn doel is: "scoren, eigen profiel opkrikken".....en dus niet het helpen van de klant,. Ik geef toe, ik stel het hier even heel extreem, maar het probleem is de wisselende belangen en het te pas en te onpas inschakelen van externe partijen zonder na te denken wat deze inbrengen, en al helemaal het niet maken van duidelijke afspraken met de externe partijen over het op te leveren product.

• Sylvia Bakker-Kempen Za 20 mrt 2010, 22:02

Fijn dat je het extreem zet Frans!
    Helaas is het vaak wel zo. Juiste inhoudelijke kennis ontbreekt op belangrijke posities en wordt 'afgeschoven' op 'externen'. Jammer dat verantwoordelijkheden hiermee ook worden verschoven. GEEN grip op de zaak en waarschijnlijk vooral in non profit (??) voelt niemand als het fout gaat echt de pijn.

Mijn reactie

• HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

SOD Feeds