Reacties op dit artikel
  • Adri Boogaard Wo 2 sep 2009, 16:45

    Dat DIV hierin een taak heeft is voor mij geen vraag. En natuurlijk ook voorwaardenscheppend/faciliterend. De grote vraag is wel HOE. Met e-mails worstelen we nog steeds. Laat staan met social media. DIV dient rol te hebben in het bepalen van de kanalenstrategie. Op dit moment is het mij niet helder of we het technisch al voor elkaar kunnen krijgen om bijv. deze reactie op een simpele wijze op te slaan in het DMS, ECM o.i.d. Het lijkt mij dat dit op termijn wel wordt geregeld. Veel spannender is de vraag HOE we het organisatorisch voor elkaar gaan krijgen. Steeds meer wordt duidelijk dat geredeneerd zal dienen te worden vanuit de lijn Organisatie-Processen-Informatievoorziening-Informatiebeheer. De rol van DIV zie ik ergens in die lijn liggen.

  • Henri Achterkamp Do 3 sep 2009, 08:20

    Uiteraard ben ik het met Adri eens dat DIV een taak heeft als het gaat om informatievoorziening. Je ziet steeds weer/meer dat de informatievoorziening buiten het directe bereik van DIV ligt. Hoe krijg je daar dan vat op, voorop gesteld dat je op al die informatie vat wilt hebben. Je kunt nl. niet alle informatie beheren en/of beheersen. Brengt mij weer tot het artikel van Rik Maes, wat ik onlangs in IK las "Managen van onzekerheden".
    Daarin schetst hij de onbeheersbare informatiestroom die nu ontstaat of binnenkort dan wel over ons heen komt. Hij gaat er in dat artikel meer van uit dat het een soort risicomanagement wordt i.p.v. de informatie-chaos proberen te beheersen. http://bit.ly/xdZuX
    M.i. is het veel beter om de eindgebruiker te wijzen op zijn/haar verantwoordelijkheid t.a.v. informatie die van belang is voor het afhandelen van de zaak. Wat DIV dus kan doen is een soort "houvast" aan die eindgebruiker bieden, zodat hij/zij lekker kan doorwerken.....

  • Adri Boogaard Do 3 sep 2009, 11:17

    Henri wijst ons naar een artikel van Rik Maes. Zeer lezenswaard. Eén zin trof me in het bijzonder: "Veel governance is in regeltjes gestolde angst". Dat ligt in de lijn van een uitspraak van een commerciële partij van enige maanden terug die in mijn gedachten is blijven haken: "Eigenlijk gek dat we ongestructureerde informatie doodslaan met structuur".

  • Jan Abel Quak Do 10 sep 2009, 08:50

    Bedankt voor dit artikel en de reacties hierop.

    Inderdaad wat is er nog archiefwaardig in deze tijd van informatieoverload om maar een term te gebruiken. In de reactie naar Davied schrijft Antony “Niet ‘het archief’ is verantwoordelijk: door digitalisering is de maker van de informatie zelf zijn eigen digitale geweten”.

    En wat is dan onder andere de toegevoegde waarde van de DIV of DIM afdeling?
    Het ondersteunen van “de maker van informatie”. Het is prima dat deze zelf informatie opslaat, op een vaak verrassend goed werkbare en logische manier. DIV/DIM moet met een mandaat van de directie “de maker van informatie” wel wijzen op de gegevens die centraal opgeslagen moeten worden. En zorgen dat de aangeboden relevante informatie bijgevoegd wordt in het formele archief van de organisatie.
    Dat hier een DIVer 2.0 voor nodig is, dat is duidelijk.

  • Angela Do 10 sep 2009, 18:49

    Wat zouden jullie archiveren van een site als deze?

    Ik heb de indruk dat bij 2.0 juist de uitwisselingen relevant zijn, en de documenten slechts als 'aanleiding' voor de discussie. Precies andersom dan bij gewoon archiveren, waarbij het stuk bewaard wordt en de extra's verwijderd. Iets wat mij als historica nogal verdriet doet... (of schets ik nu een karikatuur?)

    Of schets ik nu in beide gevallen een karikatuur?

  • Angela van Son Do 10 sep 2009, 18:50

    Sorry, het was niet mijn bedoeling om half-anoniem te reageren, nu mét achternaam.

  • Ans Wouda-Blokhuis Do 24 sep 2009, 17:48

    Ik vind de site van share2connect een prima middel om informatie uit te wisselen en kennis op te doen. Tegelijkertijd gaat het vaak om zaken die op dit moment "hot" zijn. De waarde ligt in de actualiteit van de discussies en de ontwikkelingen. Zo bezien hoef je van deze site op termijn eigenlijk niets te bewaren.

Mijn reactie

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

SOD Feeds